Monday 9 April 2012

Dah Kenal Baru Cinta...

Salam teman2 semua. macam mane diri. moga2 sihat selalu dengan izin Nya.

Setiap manusia pasti akan ada rasa cinta, rasa kasih, rasa sayang, dan seumpama nya.. Dalam surah maryam ayat 96 Allah berkata:

" Sungguh, orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, kelak Allah yang Maha Pengasih akan menanamkan rasa kasih sayang (dalam hati mereka) "

Allah s.w.t telah mencampakkan satu perasaan ke dalam hati kita.. (baca elok2, perasaan, bukan perasan!) iaitu perasaan kasih @ sayang @ cinta dan seumpama dengan nya.

Renungan Buat Diri

Hmm.. berbicara pasal cinta kali ni.. :). Tapi bukan pasal cinta pada kekasih, sbb aku tak reti macam mane nak cerita cinta cintun sblum kawin ni.. Tak ada pengalaman. Tapi yang aku dengar dari kawan2 aku, cinta ni tak akan kekal hingga ke alam perkahwinan. Hanya putus di tepi jalan. (kalo tengah jalan, dah kena langgar lori dah).. Tapi ada juga sampai  kawin.. Pun tak kekal. Tak bahagia.. Lama2 dah tahu perangai sebenar pasangan masing2. Ye lah, mula2 kenal tu banyak la cerita nak di ceritakan, nak di kongsikan (kononnya sayang la tu).. dan bila dah kawin, hah! dah tak ada apa nak di ceritakan sbb modal cerita tu dah habis masa belum kawin dulu.. Akhir nya buat hal sendiri.. ( * bukan nak buruk kan sesape).Itulah bila kawin hanya nafsu semata2, tidak meletakkan Allah di atas.  Pastu berlaku la kes bunuh diri, terjun bangunan sbb frust menonggeng ngan cinta..




Arrgghhh.. Bukan cerita cinta ini yang nak di cerita kan. cinta ini lebih agung dari cinta itu. Bertuah kiranya kita dapat cinta ini.

Dia Rindukan Kita

Mereka berkumpul mengelilingi orang yang mereka sanjungi, hormati, orang yang mereka sangat kasihi, sangat di senangi. pendek kata, dia lah segala2nya bagi mereka. mereka berkumpul seperti biasa. Dia adalah Rasulullah s.a.w.
Tapi kali ni keadaan lain sikit dari hari kebiasaan mereka berkumpul.. Hari ini mereka lihat orang yang mereka segani itu tunduk. Diam seketika. Senyap. Sahabat2 tak senang duduk. masing2 berbisik2 sesama sendiri.
"Kenapa dengan Rasulullah ni" "apa yang dah berlaku". Masing2 tertanya2 sama sendiri.
Lalu  Rasulullah mengangkat wajah. tengok seorang demi seorang sahabat2 nya. lalu bersuara "sebenarnya aku rindu, aku kasih pada seseorang. Dia adalah hamba Allah yang mulia disisi Nya".
"Sape?" tanya salah seorang daripada mereka.
"Dia cinta kan aku. Dia rindukan aku". jawab Baginda
"Malaikat?" tanya salah seorang daripada mereka.
"Ya para Malaikat itu mulia. Mereka dekat dengan Allah.Dan mereka sentiasa bertasbih, beribadah kepada Allah.tentulah mereka mulia.tapi bukan itu yang aku maksudkan."
" Nabi2 dan rasul" teka sahabat.

 Rasulullah tersenyum.Baginda berkata "ya, para nabi dan rasul itu mulia. mereka adalah utusan Allah di muka bumi. bagaimana mugkin mereka tidak mulia. mereka mulia....Tapi ada lagi yang lainnya..

" Kalau macam tu kami lah. Sebab kami selalu di samping mu. Kami berperang bersama. Kami lindungi mu.Kami pertahankan agama yang kamu bawa". jawab sahabat.
Baginda memandang wajah sahabatnya satu persatu,baginda tersenyum melihat wajah para sahabat2...Baginda berkata, "tentulah kaliah mulia... Kalian dekat denganku.... Kalian membantu perjuanganku, kalian yang melindungi aku. Bagaimana mugkin kalian tidak mulia.... Tentulah kalian mulia... Tapi ada ada lagi yang lain yang lebih mulia..
Semua sahabat2 diam. Ada yang muram, sedih. Masakan tidak sedih, merekalah yang sentiasa mendampingan Rasulullah. Tapi bukan mereka yang Rasulullah maksudkan. Semua sahabat2 diam.
Lalu Baginda menundukkan kepala. Menangis depan sahabat2nya.
"Mengapa kamu menangis ya Rasulullah?"
Baginda mengangkat wajahnya. Air mata tumpah membasahi pipi dan janggut. Baginda berkata,
"Wahai sahabat2ku, tahukah kalian siapa mereka yang mulia itu?" sahabat diam2. menunggu ayat seterusnya.
Rasulullah sambung, "mereka adalah manusia. Mereka akan lahir jauh setelah wafatku nanti. Mereka begitu cintakan Allah. Dan tahukah kalian? Mereka tak pernah memandangku, tak pernah melihat wajahku. Mereka hidup tak dekat dengan ku seprti kalian. Tapi mereka begitu merinduiku. Aku pun ridu pada mereka. mereka yang mulai itu adalah UMAT ku."
Rasulullah menangis lagi. Kali ni lebih hebat tangisan nya. Semua sahabat2 menangis.

Dimanakah Kita

Siapakah umat yang Nabi maksudkan itu?? Ya, umat itu adalah kita.Kita yang Rasulullah rindukan.. tapi adakah kita rindu pada Rasulullah?? Ya Allah, campakkanlah rasa rindu kami pada Nabi kami. Suburkan rasa sayang kami pada Kekasih Mu. Mekarkanlah rasa kasih kami pada Rasul Mu.
Persoalannya bagaimana kita nak suburkan rasa kasih saying dan rindu kita pada Nabi Rasulullah SAW??
Tak kenal maka tak cinta. Itulah jawapannya. Lumrah manusia, bila nak kan sesuatu mesti akan selidik benda/seseorang yang nak itu. Pasti akan mencari maklumat2. Di tanya orang itu, ditanya orang ini. cari kat internet, semata2 untuk dapatkan perkara itu.ya lah, bila dah jatuh cinta....
Begitu juga lah kalau kita nak cinta pada Rasulullah SAW. Perlu selidik, perlu cari maklumat2, perlu terokai kisah hidup Baginda.
Tak kenal maka tak cinta. Bila kenal baru cinta.

No comments:

Post a Comment